فضای کار اشتراکی چیست؟

هرآنچه باید از فضای کار اشتراکی بدانید

تا همین یک دهه پیش وقتی می‌خواستیم کسب‌وکار خودمان را راه‌اندازی کنیم یا به‌صورت انفرادی در دفتر شخصی‌مان کار کنیم با مسائل و دشواری‌های متعددی مثل سرمایه، یافتن مکان مناسب و افراد متخصص و… مواجه بودیم. اما در حال حاضر با راه‌اندازی و تأسیس فضای کار اشتراکی بسیاری از این مشکلات رفع شده‌اند. فضای کار اشتراکی محیطی است که در آن افراد، تیم‌ها و شرکت‌های مختلف گرد هم می‌آیند تا در یک محیط کاری مشترک کار کنند. اگر دوست دارید بیشتر در این باره بدانید لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تعریف فضای کار اشتراکی

در ساده‌ترین تعریف، فضای کار اشتراکی یا Coworking محیطی است که برای پذیرش کارآفرینان، فریلنسرها و شرکت‌های مختلف و ارائه امکانات کاری از قبیل میزکار، اتاق کنفرانس، اینترنت، کافی‌شاپ و… طراحی شده است.

فضای کار اشتراکی درست است که با ارائه خدمات و امکانات اشتراکی تعریف می‌شود و منظور از آن به اشتراک‌گذاری زیرساختهای لازم برای توسعه کسب‌وکار است و با توزیع هزینه اداره یک دفتر بین اعضا موجب سودآوری آنان می‌شود، اما باید به این نکته توجه کنیم که فضاهای کار اشتراکی چیزی بیش از صرفاً کاهش هزینه‌های اضافی هستند.

درواقع فضاهای کار اشتراکی مراکزی اجتماعی هستند که برای همکاری و گردهم‌آیی کارکنان و متخصصان مختلف با پیشینه‌های مختلف برای به اشتراک‌گذاشتن تخصص و کشف ایده‌های جدید هستند. بنابراین، فضاهای کار اشتراکی امروزی جنبه اجتماعی قوی دارند.

فضای کار اشتراکی، در معنایی که برای آن بیان کردیم، قدمت و تاریخچه چندانی ندارد. اولین فضاهای کار اشترکی در اوایل دهه ۲۰۰۰ شکل گرفتند. زمانی که بیشتر کارآفرینان و فریلنسرها به‌دنبال جایگزینی مناسبی برای کار در امکانی مثل کافی‌شاپ‌ها، مراکز تجاری و دفاتر خانگی بودند.

از آن زمان به بعد، فضای کار اشتراکی به پدیدهای جهانی تبدیل شده است که مدام برای همگام شدن با جامعه در حال تغییر ما تکامل یافته‌اند.

فضاهای کار اشتراکی همچنین برای کسب‌وکارهای در حال رشدی که به دفاتری بدون ریسک اجاره‌بهای طولانی‌مدت نیاز دارند مناسب است و برای کارکنان دورکار نیز این امکان را فراهم می‌کند تا با همکاران خود ملاقات و گفت‌وگو کنند.

مزایای فضای کار اشتراکی از جمله دلایلی است که بیشتر افراد را ترغیب به عضویت در این مراکز می‌کند. اما حالا که با مفهوم فضای کار اشتراکی آشنا شدیم بیایید مخاطبان و کاربران آن را بررسی کنیم:

کاربران فضای کار اشتراکی چه کسانی هستند؟

در بیشتر کشورها، جمعیت‌شناسی فضاهای کار اشتراکی در حال تغییر است. این محیط‌ها شکل مدرنی به خود گرفته‌اند؛ دیگر در سلطه کلیشه‌های کلاسیک استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی و فریلنسرهای خلاق نیستند و جامعه وسیعی را از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های بینالمللی عظیم جذب می‌کنند.

برای مثال، مایکروسافت به کمک فضای کار اشتراکی We Work (فضای کار اشتراکی که در بیش از صد کشور دفاتر و فضای کاری دارد) زمان تردد کارمندان خود در شهر نیویورک را کاهش داده است. این غول فناوری از فضای کار اشتراکی we work برای جلوگیری از اتلاف ساعاتی که کارمندانش برای سفر و جلسات کاری صرف می‌کردند، استفاده کرد. این کار منجر به افزایش بهره‌وری، احساس رضایت و دسترسی آسان به اجتماعات کاری موجود در فضاهای کار اشتراکی شد.

در حال حاضر علاوه بر کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ فناوری محور نیز تلاش می‌کنند تا با استفاده از فضاهای کار اشتراکی از دفاتر شخصی و رسمی دور شوند. مثل IBM، Facebook، Samsung و Verizon. حتی گفته می‌شود که اپل مخفیانه از یک فضای کار اشتراکی در برلین برای پروژه‌های فاش‌نشده در سال ۲۰۱۷ استفاده کرده است.

با وجود استقبال گسترده شرکت‌های بزرگ فناوری از فضاهای کار اشتراکی، اگر بخواهیم بیشترین گروه کاربران این محیط‌ها را مشخص کنیم، فریلنسرها همچنان بیشترین اعضای فضاهای کار اشتراکی را در جهان تشکیل می‌دهند. بر اساس آخرین نظرسنجی Global Coworking ۴۲ درصد از کاربران فضای کار اشتراکی فریلنسرها هستند.

همچنین بر اساس این گزارش، محبوب‌ترین حرفه‌ها در فضاهای کار اشتراکی در سطح جهان به‌ترتیب فناوری اطلاعات، بازاریابی و روابط عمومی هستند و بیش از نیمی از اعضای فضای کار اشتراکی را در جهان زنان تشکیل می‌دهند که میانگین سنی آن‌ها ۳۶ سال است.

سیر تکامل فضای کار اشتراکی

اگرچه اصطلاح فضای کار اشتراکی به تازگی ابداع شده است، اما مفهوم اصلی آن چیز جدیدی نیست. مجموعه‌ها و محیط‌های سازنده همیشه به نوعی در تاریخ وجود داشته‌ و در کنار یکدیگر کار کرده‌اند.

اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم در همین چند سال اخیر نیز فضاهای کار اشتراکی در چارچوب روندهای محیط کار به‌سرعت در حال تغییر هستند: شرکت‌ها به‌سمت شیوه کار توزیع شده‌ گرایش دارند، کارمندان خواهان انعطاف و استقلال بیشتر در زمان و نحوه استفاده از دفاتر هستند، کارمندان دورکار می‌خواهند فضایی دور از خانه برای تمرکز و بهره‌وری، ملاقات با همکاران و استفاده از تجهیزات تخصصی داشته باشند.

این خواسته‌ها موجب شکل‌گیری مدل محل کار ترکیبی شده است، نوع جدیدی از محیط کاری که جنبه‌های دورکاری و کار در دفتر را ترکیب می‌کند. برای حمایت از این سبک کار، کسب‌وکارها مجبور شده‌اند چیدمان اداری موجود خود را با حذف اتاقک‌های ثابت و میزهای اختصاص‌یافته، و معرفی ویژگی‌های طراحی که تشویق به کار گروهی، خلاقیت و نوآوری را بیشتر می‌کند، تغییر دهند.

فضاهای کار اشتراکی اکنون دفاتر منعطف و مراکز همکاری هستند که برای خدمت به شرکت‌ها در مساحت‌ها و شکل‌های گوناگون طراحی شده‌اند.

خدمات فضای کار اشتراکی چیست؟

خواه فریلنسری باشیم که به یک فضای کار اشتراکی نیاز داریم یا کسب‌وکاری داشته باشیم که برای آن به‌دنبال محیط اداری منعطفی باشیم، فضاهای کار اشتراکی با طراحی زیبا و شیکی که ارائه می‌دهند می‌توانند برای رفع نیازهای متغیر ما پیکربندی شوند.

بدون دغدغه‌هایی که معمولا دفاتر کار سنتی به‌همراه دارند، خیلی راحت می‌توانیم بااستفاده از فضاهای کار اشتراکی شبکه‌سازی کنیم و با افراد متخصص تعامل داشته باشیم. این مراکز خدمات متنوعی در اختیار اعضا قرار می‌دهند. مثل اتاق‌های اختصاصی و اشتراکی، فضاهای کارگاهای تخصصی، اینترنت، اتاق‌های ویدئو کنفرانس، کافی‌شاپ و… .

سخن پایانی

با تغییر سبک زندگی، سبک کارکردن هم تغییر کرده. در حال حاضر برای اینکه بتوانیم در محیطی پویا و ایدئال کار کنیم فضاهای کار اشتراکی را در اختیار داریم. در این مقاله سعی کردیم فضای کار اشتراکی را معرفی کنیم. گفتیم که این مراکز موجب صرفه‌جویی پول و زمان شرکت‌های بزرگ و کوچک و توسعه فریلنسرها و شبکه‌سازی آنان شده است.

در بیشتر شهرهایی که در آن زندگی می‌کنیم مراکز نوآوری و فضای کار اشتراکی وجود دارند. مهم نیست که کسب‌وکار ما چقدر بزرگ است، ما می‌توانیم به کمک این مراکز یک فضای کاری شخصی‌سازی شده متناسب با حریم خصوصی و الزامات محیط کار برای خود یا تیممان فراهم کنیم.

اگر در غرب کشور و در شهر همدان می‌توانید از فضای کار اشتراکی کندو استفاده کنید. این مرکز با ارائه اتاق جلسات، مدیریت و آموزش و همچنین دفتر کار اشتراکی و فضای کارگاهی امکانات مناسبی را برای توسعه کسب‌وکار شما قرار می‌دهد.

نظر شما درباره فضای کار اشتراکی چیست؟ آیا تاکنون تجربه استفاده از آن‌ها را داشته‌اید؟ لطفا نظرات خود را در انتهای این مقاله با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط