مزایای فضای کار اشتراکی

 

۷مزیت برتر فضای کار اشتراکی

 

فرقی نمی‌کند صاحب یک استارت‌آپ باشیم یا فریلنسر و دورکار. همۀ ما دوست داریم در محیطی دنج، زیبا، مدرن و راحت کار کنیم. اما اغلب در یافتن چنین مکانی با مشکلات متعددی مثل اجاره‌بهای سنگین، متراژ مناسب، دسترسی مکانی راحت، امکانات رفاهی و… مواجه می‌شویم. خوشبختانه، در حال حاضر با تأسیس فضاهای کاری اشتراکی بیشتر این مشکلات حل‌شده است. فضای کار اشتراکی دفاتر مدرنی هستند که علاوه بر ظاهر زیبا و شیک، امکانات رفاهی و مزایای فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. تاکنون بیش از ۱۷ هزار فضای کار اشتراکی در جهان تأسیس شده است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳ درصد افزایش یابد. باوجود فضای کار اشتراکی، دنیای تجارت متحول و نوعی انعطاف‌پذیری و پویایی در محیط کار فراهم شده است. اگر شما هم دوست دارید در یک محیط اداری ایدئال و پویا کار کنید با ما در این مقاله همراه شوید تا با مزایای فضای کار اشتراکی آشنا شوید.

 

تعریف فضای کار اشتراکی

 

فضای کار اشتراکی به مکان‌هایی اطلاق می‌شود که در آن کارکنان شرکت‌های مختلف در یک محیط اداری مشترک فعالیت می‌کنند. این کارکنان می‌توانند افراد فریلنسر و کارمندان دورکار کسب‌وکارهای کوچک باشند. درواقع فضای کار اشتراکی محیط کاری حرفه‌ای و انعطاف‌پذیری است که امکاناتی را به‌طور اشتراکی در اختیار افراد قرار می‌دهد. فضای کار اشتراکی کمک می‌کند تا افرادی که به دفتر کار نیازمندند با هزینۀ بسیار کمی از آن برخوردار شوند. به همین دلیل تمام هزینه‌های زیرساخت‌های فضای کار اشتراکی مانند تجهیزات، خدمات آب و برق، نگهبانی و در برخی موارد، خدمات سلف و پذیرش اشتراکی محاسبه می‌شود.
علاوه بر نکاتی که گفتیم فضای کار اشتراکی برای کسب‌وکارهای کوچک، فریلنسرها، کارمندان دورکار و استارت‌آپ‌ها که برای پیشبرد کارهایشان به شبکه‌سازی نیازمندند بسیار کاربردی است. در این محیط کارفرمایان و کارمندان می‌توانند ارتباطات کاری با شرکت‌ها ایجاد کنند و پروژه‌های مشترک انجام دهند و از شیوه‌های تجارت نوین بهره‌مند شوند. به‌طورکلی فضای کار اشتراکی متناسب با نیاز افراد، برنامه‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

 

مزایای فضای کار اشتراکی

 

افزایش بهره‌وری

 

برای افرادی که از خانه کار می‌کنند افزایش بهره‌وری همیشه موضوع مهمی است. اولین مزیت فضای کار اشتراکی این است که بهره‌وری ما افزایش می‌یابد. زیرا دیگر حواسمان بابت مسائلی مانند گریه نوزاد، نظافت خانه، رفت‌وآمد اعضای خانواده به اتاق کار و مواردی نظیر آن پرت نمی‌شود و فقط بر انجام کار متمرکز می‌شویم. محیط فضای کار اشتراکی، خلاقیت و سرعت انجام کار را افزایش می‌دهد و بدقولی تحویل کار را به حداقل می‌رساند.
در فضای کار اشتراکی، امکاناتی برای افزایش بهره‌وری فراهم‌شده که منطبق با سبک‌های مختلف کاری است. مثل انواع میزها و اتاق‌های جلسه که این امکانات هم بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد.

 

شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات

 

مهم‌ترین مزیت دفاتر فضای کار اشتراکی در مقایسه با دفاتر سنتی، شبکه‌سازی و فرصت‌های همکاری است. درست است که چه در دفاتر سنتی و چه در فضای کار اشتراکی هدف ما کار است، اما در فضای کار اشتراکی ما هرروز در کنار افراد و سازمان‌های مختلف کار می‌کنیم که به‌طور بالقوه می‌توانند ایده‌های تجاری و پیشنهادات کاری به ما ارائه دهند.
همچنین در فضای کار اشتراکی رویدادهایی برگزار می‌شود که به کمک آن می‌توانیم شریک یا مشتریان جدید تجاری خود را بیابیم و یا اقدام به برگزاری جلسات طوفان فکری با سایر شرکت‌های هم‌فکر یا کارگاه‌های آموزشی کنیم. این رویدادها از زمان ناهار گرفته تا کلاس‌های تمرینی موجب آشنایی و معرفی و گسترش روابط تجاری ما می‌شود.

 

ارائه برنامه کاری منعطف

 

فضاهای کاری مشترک برنامه منعطفی را در اختیار ما می‌گذارد. یعنی هر زمان که خواستیم می‌توانیم به دفتر کار برویم و یا از آن خارج شویم. بنابراین ساعات کاری ما به بهترین شکل و مطابق با برنامه یا نیاز کارفرمایان تنظیم می‌شود. علاوه بر این، فضاهای کاری اشترکی برای کارفرمایانی که می‌خواهند افراد متخصص را خارج از منطقه خود استخدام کنند، راهکار بسیار مناسبی است. بدین‌صورت که کارفرمایان بدون نیاز به جابه‌جایی، می‌توانند حق عضویت کارمندان دورکار خود را در فضاهای کاری اشتراکی پرداخت کنند.

 

داشتن فضای کار شخصی و گروهی

 

مزیت بسیار خوب دیگری که فضاهای کاری اشتراکی دارند این است که می‌توانند بنا به نیاز ما دفاتر شخصی یا اشتراکی در اختیارمان قرار دهند. این مزیت محدودیت استفاده ندارد و همه اعضا می‌توانند برای بهره‌مندی از آن درخواست دهند.
معماری فضای کار اشتراکی این گونه که به‌جای طراحی اتاق‌های ساده و معمولی، اتاق‌هایی را طراحی کرده‌اند که پاسخ‌گوی برگزاری انواع جلسات کاری است و شامل میزهای مدرن و استاندارد، دفاتر خصوصی با دیوارهای شیشه‌ای و سالن‌های گران‌قیمت است. دفاتر خصوصی و اشتراکی به ما این امکان را می‌دهند که برای برگزاری جلسات ساده کاری یا طوفان فکری با تیم‌های حرفه‌ای امکانات لازم را داشته باشیم.

 

تبادل دانش و تخصص

 

فضاهای کاری اشتراکی اغلب به‌طور هدفمندی متنوع هستند. در این محیط تمام کارکنان مهارت‌ها، دانش و وظایف شغلی‌شان را نشان می‌دهند و این موضوع بر کیفیت و چگونگی کارکنان در محل کار تأثیر می‌گذارد. هر چه ما بیشتر درباره تخصص و دانش همتایان خود بدانیم، پیشرفت بیشتری می‌کنیم.
هم‌فکری نکته مهمی در حل مسئله است. در فضای کاری اشتراکی ما این فرصت را پیدا می‌کنیم که مشکلات را از زوایای گوناگون بررسی کنیم و از هم‌فکری یکدیگر استفاده کنیم. هرچه افراد بیشتری برای حل یک مشکل همکاری کنند، بهترین راه‌حل را در سریع‌ترین زمان به دست می‌آورند.

 

کاهش هزینه‌ها

 

استفاده از امکانات فضاهای کاری اشتراکی برای کسب‌وکارهای کوچکی که می‌خواهند با کمترین هزینه شرکت خود را توسعه دهند ضروری است. زیرا بسیاری از هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهند و این کسب کارها مجبور نیستند مشکلات اجاره‌های بلندمدت را بر خودشان تحمیل کنند. صرفه‌جویی در هزینه مزیت بسیار مهمی است. زیرا پولی را که می‌توانستیم بابت اجاره دفاتر کار سنتی هزینه کنیم، صرف سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

 

افزایش خلاقیت

 

محیط کاری ما می‌تواند الهام‌بخش باشد و ایده‌های ارزشمندی را به ما دهد. به‌ویژه زمانی که با افراد دیگر مشارکت کنیم خلاقیت خود را شکوفا می‌کنیم. زمانی که بتوانیم با افراد و شرکت‌های هم‌فکر خود همکاری ‌کنیم، ناخودآگاه خلاقیت و بینش ما افزایش می‌یابد.
فرض کنیم در محلی کار می‌کنیم که پر از افراد سخت‌کوش و بااستعداد است. تمام این افراد به اشکال مختلف برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکار و سازمان خود تلاش می‌کنند. در چنین محیطی این فرصت را خواهیم داشت تا با متخصصان خلاق و باهوش ارتباط برقرار کنیم و از مشاغل کوچک گرفته تا کارمندان دور کار، هرکدام الهام‌بخش ما برای افزایش خلاقیت شوند.

 

 

صحبت آخر

 

دیگر نیازی نیست برای داشتن دفتر کار هزینه‌های زیادی صرف کنیم. فضای کار اشتراکی افراد زیادی را در یک محیط کاری گرد هم می‌آورد که موجب افزایش ارتباطات، خلاقیت، بهره‌وری ما می‌شود. با استفاده از فضای کار اشتراکی بسیاری از هزینه‌های ما برای داشتن یک محیط کاری ایدئال کاهش می‌یابد.
حین تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا فضای کار اشتراکی نیازهای کسب‌وکار شما را برآورده می‌کند یا خیر، حتماً مزایای فضای کار اشتراکی را به خاطر آورید. وقت آن رسیده است که از امکانات اطراف خود به بهترین شکل برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط