چرا استارتاپ‌ها به جذب سرمایه نیاز دارند؟

برای موفقیت در دنیای امروز داشتن یک ایده عالی و اراده قوی کافی نیست. اگر کارآفرینی هستید که به دنبال رشد و توسعه است احتمالا باید دنبال راهی برای تامین مالی کسب‌وکار یا استارتاپ خود باشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود سرمایه یکی از رایج‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارهای کوچک است. نکته قابل توجه این است که شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و آمازون همگی به عنوان استارت‌آپ‌هایی کوچک شروع به کار کردند و به لطف تامین مالی به غول‌های تجاری امروز تبدیل شدند. امروزه شرکت‌هایی که در مرحله راه‌اندازی هستند، گزینه‌های متعددی برای دریافت بودجه مورد نیاز خود دارند. سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاری فرشته و تامین مالی جمعی به عنوان برخی از فرصت‌های نسبتا جدید است. امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرب‌المثل «زمان پول است» به واقعیت نزدیک است؛ به ویژه در بخش فناوری. بنابراین، اگر کارآفرینی هستید که کسب‌وکار یا استارت‌آپ خود را جدی می‌گیرید، در اینجا قصد داریم دلایل مهمی را برای جذب سرمایه به شما معرفی کنیم.

۵ دلیل مهم برای جذب سرمایه

 

۵ دلیل مهم برای جذب سرمایه

 

۱- باید ایده راه‌اندازی کسب‌وکارتان را بر پایه‌ای محکم بنا کنید

توسعه ایده اولیه به یک محصول خوب اغلب به پول بیشتر و یک تیم بزرگتر نیاز دارد. یعنی شما برای تبدیل ایده ذهنی خود به یک محصول واقعی، باید کارمندان بیشتری استخدام و متخصصان را در این زمینه جذب کنید. همچنین باید هزینه بیشتری برای خط تولیدتان در نظر بگیرید و عملیات تولید را به طور پیوسته در مرحله توسعه نگه‌ دارید.

۲- باید در کم‌ترین زمان ممکن بیشتر سهم بازار را تصرف کنید

وقتی ایده‌ای دارید که به خوبی در بازار شناخته می‌شود، طبیعتا می‌خواهید تا جایی که ممکن است سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنید. برای رقابت در بازار با دیگر بازیگران قدرتمند، باید تلاش بیشتری برای بازاریابی و فروش خود انجام دهید. برون‌سپاری می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های خود را تسریع کنید.

۳- باید از سرمایه‌گذاران اعتبار و تجربه بخرید

قطعا اولین دلیل برای تماس با سرمایه‌گذاران، دریافت بودجه است. اما سرمایه‌گذاران می‌توانند چیزی بیش از پول به شما ارائه دهند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با سایر شرکت‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارند معامله کنید؛ چون بالاخره موفقیت شما در بازار به نفع آن‌ها هم است.

۴- باید توجه بازار و سرمایه‌گذاران آینده را به خود جلب کنید 

اگر استارت‌آپ شما از طریق سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر یا مدل‌های دیگر تأمین مالی می‌کند، شما در آینده موقعیت بهتری نسبت به بقیه دارید. زیرا تامین مالی دید شما را بازتر و توجه بازار را به شما جلب می‌کند. این کار ارزش کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد و به شرکا و مشتریان احتمالی و همچنین به سرمایه‌گذاران آینده نشان می‌دهد که ارزش توجه کردن را دارید.

۵- اگر می‌خواهید کارهای بزرگتری انجام دهید باید خودتان هم بزرگتر شوید

برخی از کارآفرینان ترجیح می‌دهند یک شرکت کوچک داشته باشند و کاملا مالکیتش با خودشان باشد. با این حال، اگر شما از جمله افرادی هستید که اهداف بیشتری را دنبال می‌کنند، به پول بیشتری نیاز دارید. پول بیشتر به شما در جذب متخصصان برای توسعه بیشتر شرکت، تسخیر بازار با محصولات پیشرفته و ایجاد جایگاهی مناسب در بین رقبا کمک می‌کند. از خودتان بپرسید که ترجیح می‌دهید مالک ۱% یک شرکت میلیارد دلاری باشید یا مالک ۱۰۰% شرکتی که اصلاً ارزشی ندارد؟

چرا سرمایه‌گذاران به درخواست جذب سرمایه شما پاسخ منفی می‌دهند؟

 

اگر صادقانه به فرآیند جذب سرمایه نگاه کنیم واقعا فرآیند سختی است، مخصوصا وقتی که از سرمایه‌گذاران جواب نه می‌شنوید. چیزی که در این فرآیند نباید از آن غافل شوید، این است که اساسا سرمایه‌گذاران تقریبا همه‌چیز را متفاوت از شما می‌بینند. بنابراین هرچه بیشتر درباره نگاه سرمایه‌گذاران به استارتاپ‌ها بدانید، با آمادگی بیشتری می‌توانید برای جذب سرمایه اقدام کنید. در ادامه چند دلیلی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران درخواست تامین مالی یک استارتاپ را رد کنند؛ باهم مرور می‌کنیم.

  • کسب‌وکار شما به رشد، مشتریان یا کشش بیشتری نیاز دارد.
  • سرمایه‌گذار با صنعت یا حوزه فعالیت کسب‌وکار شما آشنا نیست.
  • ارزش پیشنهادی شرکت شما به اندازه کافی قوی نیست.
  • رقبای زیادی در این فضا وجود دارد.
  • سرمایه‌گذار قبلا روی یکی از رقبای شما سرمایه‌گذاری کرده است.
  • معیارهای مالی شما (مانند جریان نقدی، درآمد هر مشتری، نرخ رشد و…) به اندازه کافی قانع‌کننده نیستند.
  • ایده یا محصول کسب‌وکار شما بسیار جدید یا پرریسک است.
  • نمی‌دانید دقیقا به چه مقدار پول نیاز دارید.
  • نمی‌دانید قرار است پولتان را صرف چه چیزی کنید.

بعد از نه شنیدن باید چکار کنید؟

 

رد شدن سرمایه‌گذار

 

  • موضوع را شخصی نکنید: شما ماه‌ها یا سال‌ها تمام تلاش خود را صرف ایده کسب‌وکارتان کرده‌اید. حال اینکه کسی بگوید ایده شما ارزش تامین مالی را ندارد، حتما برایتان سخت و شوکه‌کننده است. اما این شوک خوب است و باید خونسردی خود را حفظ کنید. یک نفس عمیق بکشید و از سرمایه‌گذار برای توجهش تشکر کنید. از مشاجره یا زیر سوال بردن قصد و نیت سرمایه‌گذار خودداری کنید.
  • سوال بپرسید: اگر استدلال سرمایه‌گذار به اندازه کافی واضح نبود، از سوال پرسیدن نترسید. آیا لازم است در استراتژی ورود به بازار خود تجدید نظر کنید؟ آیا پیش‌بینی‌های مالی به اندازه کافی چشم‌گیر نیستند؟ شفاف‌سازی درباره اینکه چرا سرمایه‌گذار ایده شما را رد می‌کند، می‌تواند تا حد خوبی مسیر آینده شما و کسب‌وکارتان را مشخص کند.
  • از سرمایه‌گذار بخواهید فرد دیگری را معرفی کند: فقط به این دلیل که پیشنهاد شما برای یک سرمایه‌گذار مناسب نیست، به این معنی نیست که برای همه سرمایه‌گذاران همین‌طور است. حتی اگر کارتان با سرمایه‌گذار فعلی به پایان رسید، ممکن است او سرمایه‌گذار دیگری را بشناسد که علاقه‌مند به شنیدن پیشنهاد شما باشد. اگر اینطور است، با احترام از او بخواهید تا با معرفی کردن شما دیدار با یک سرمایه‌گذار جدید را برایتان آسان‌تر کند.
  • ناامید نشوید: اگر درخواستتان رد شد بدانید که چه چیزی را باید بهبود دهید و به آغوش کارتان بازگردید. فقط به یاد داشته باشید که بینشی که از تعامل رو در رو با سرمایه‌گذار به دست آورده‌اید را به دقت در نظر بگیرید و طرحی را ارائه دهید که استارتاپ شما را به سطح بعدی برساند.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، سرمایه‌گذاری خطرپذیر مهم‌ترین منبع سرمایه است و ۵۱٪ از استارت‌آپ‌ها گفته‌اند که محتمل‌ترین منبع سرمایه بعدی آن‌ها سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. اینکه جذب سرمایه، پیدا کردن سرمایه‌گذار و مذاکره با او برای هر استارتاپی کار سختی است، انکارناپذیر است اما تسلیم نشوید و به کارتان ادامه دهید. به این فکر کنید که پیکسار (Pixar Animation Studios) تا قبل از آنکه اپل حاضر شود روی آن سرمایه‌گذار کند، ۴۵ بار نه شنیده بود. شرکتی که امروزه صاحب ۱۲ انیمیشنی است که در فهرست ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ قرار داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط